Preuzeto sa: http://rastemo.blogspot.com/2011/06/voda-u-sluzbi-nauke.html
Leto je stiglo, pa vodu, osim za kupanje u bazenu, obilato koristimo u i raznim igrama.
I ne samo da se igramo, već i da eksperimentišemo i učimo ;-)
Najpre smo naučili kako se pravi led, a onda počeli da eksperimentišemo.
I Kako podići kocku leda iz čaše uz pomoć konca:
Ideja: u čašu sipati vodu i staviti kocku leda. Deci ponuditi par predmeta da izvade led (npr: kašičicu, čačkalicu, slamku i obavezno konac i so). Prvo će pokušati kašičicom - i uspeti. A onda im uzmite kašičicu i recite da pokušaju uz pomoć drugog predmeta...Pokušaji će biti neuspešni.
Na kraju im pokažite trik: posolite led, spustite konac i brojite (mi do deset pa u krug, oko tridesetak sekundi je potrebno da so rastopi led i da se konac zalepi za led). Podignite konac i oho, led je tu!
Ovo im se toliko dopalo da su ponavljali postupak bezbroj puta, voda je postala toliko slana da se led topio brzinom svetlosti :-)
II Šta upija vodu a šta ne:
U posudu za led staviti različite predmete - one koji upijaju vodu (papirni ubrus, novine, vatu, sunđer, parče tekstila,...) i one koji ne upijaju (drvene kocke, plastične predmete, kamenčić,...). Dati detetu pipetu ili malu kašičicu da sipa vodu (par kapi) i pitati ga da predvidi da li će taj predmet upiti vodu ili ne...
III Šta se topi u vodi:
Ovaj ogled smo probali sa jestivim namirnicama: kocka šećera, grumen soli, proso, laneno seme, ovsene pahuljice... Za svaku namirnicu smo pripremiti posebnu čašu i pogađali da li će se istopiti. A posle i pričali o ukusima jer su hteli i da probaju ;-)
IV Da li se led brže topi u hladnoj ili toploj vodi:
Kockice leda i dve čaše vode, jedna sa toplom, druga sa hladnom.
V Šta tone, a šta pliva:
Ovo smo probali "stihijski", bez pripreme; deca su skupljala predmete iz dvorišta i isprobavala ubacujući ih u posudu sa vodom. "List pliva, kamen tone, latica ruže pliva, drvo tone, suva grančica pliva"...
Kasnije smo napravili čamce, stavili ih u "more" i isprobali: šta sve može da se stavi na njih a da ne potonu.
Kako se ovaj ogled može izvesti planski i na Montesori način, možete videti kod Nataše na blogu Leptir.
VI Vađenje vode šupljim posudama
Veliku posudu smo napunili vodom. Svi troje su dobili po koficu koju su trebali da napune, presipajući vodu šupljim plastičnim čašama iz velike posude. Čaše su imale od jedne do četiri pet rupa. Brzo su shvatili iz kojih se manje prosipa :-)
VII Ogled sa šišarkom
Šišarku, potpuno raširenih ljuspi smo stavili u čašu vode. Nakon sat vremena (i manje), šišarka se "skupila" - ljuspe su se zatvorile.
I ne samo da se igramo, već i da eksperimentišemo i učimo ;-)
Najpre smo naučili kako se pravi led, a onda počeli da eksperimentišemo.
I Kako podići kocku leda iz čaše uz pomoć konca:
Kako izvaditi led iz čaše uz pomoć konca |
Ideja: u čašu sipati vodu i staviti kocku leda. Deci ponuditi par predmeta da izvade led (npr: kašičicu, čačkalicu, slamku i obavezno konac i so). Prvo će pokušati kašičicom - i uspeti. A onda im uzmite kašičicu i recite da pokušaju uz pomoć drugog predmeta...Pokušaji će biti neuspešni.
Na kraju im pokažite trik: posolite led, spustite konac i brojite (mi do deset pa u krug, oko tridesetak sekundi je potrebno da so rastopi led i da se konac zalepi za led). Podignite konac i oho, led je tu!
Ovo im se toliko dopalo da su ponavljali postupak bezbroj puta, voda je postala toliko slana da se led topio brzinom svetlosti :-)
II Šta upija vodu a šta ne:
U posudu za led staviti različite predmete - one koji upijaju vodu (papirni ubrus, novine, vatu, sunđer, parče tekstila,...) i one koji ne upijaju (drvene kocke, plastične predmete, kamenčić,...). Dati detetu pipetu ili malu kašičicu da sipa vodu (par kapi) i pitati ga da predvidi da li će taj predmet upiti vodu ili ne...
III Šta se topi u vodi:
Ovaj ogled smo probali sa jestivim namirnicama: kocka šećera, grumen soli, proso, laneno seme, ovsene pahuljice... Za svaku namirnicu smo pripremiti posebnu čašu i pogađali da li će se istopiti. A posle i pričali o ukusima jer su hteli i da probaju ;-)
IV Da li se led brže topi u hladnoj ili toploj vodi:
Kockice leda i dve čaše vode, jedna sa toplom, druga sa hladnom.
V Šta tone, a šta pliva:
Ovo smo probali "stihijski", bez pripreme; deca su skupljala predmete iz dvorišta i isprobavala ubacujući ih u posudu sa vodom. "List pliva, kamen tone, latica ruže pliva, drvo tone, suva grančica pliva"...
Kasnije smo napravili čamce, stavili ih u "more" i isprobali: šta sve može da se stavi na njih a da ne potonu.
Kako se ovaj ogled može izvesti planski i na Montesori način, možete videti kod Nataše na blogu Leptir.
VI Vađenje vode šupljim posudama
Veliku posudu smo napunili vodom. Svi troje su dobili po koficu koju su trebali da napune, presipajući vodu šupljim plastičnim čašama iz velike posude. Čaše su imale od jedne do četiri pet rupa. Brzo su shvatili iz kojih se manje prosipa :-)
VII Ogled sa šišarkom
Šišarku, potpuno raširenih ljuspi smo stavili u čašu vode. Nakon sat vremena (i manje), šišarka se "skupila" - ljuspe su se zatvorile.
Šišarka: nakon sat vremena provedenih u vodi, ljuspe se zatvaraju |
Нема коментара:
Постави коментар